Dag 8: Op naar het wereldwonder - Reisverslag uit Petra, Jordanië van Richard en Dennis - WaarBenJij.nu Dag 8: Op naar het wereldwonder - Reisverslag uit Petra, Jordanië van Richard en Dennis - WaarBenJij.nu

Dag 8: Op naar het wereldwonder

27 April 2019 | Jordanië, Petra

Vanmorgen om kwart over vijf ging de wekker. Pff das wel vroeg. Snel aankleden en vijf voor zes stonden we al bij de ingang. De dag startte fris maar daar kwam snel verandering in. Twee over 6 opende de man de kassa en wat staan er maar weinig mensen .We kopen snel onze kaartjes, gaan door het toegangspoortje en lopen ongeveer een half uurtje en staan dan oog in oog met de kloof. We vangen al een stukje op van de treasury. Wauw wat is dit een geweldig moment en helemaal als we er voor staan. Er heerst zo vroeg zoveel rust en iedereen staat ook aan de kant om een mooi plaatje te schieten. Dit is genieten en als je er voor staat is het best wel groot. Hoe hebben ze dit toch kunnen maken. Op dit punt kwamen we ook de andere gids van Djoser tegen en daar heb ik nog een tijdje mee gekletst terwijl Rich een hoger gelegen punt ging opzoeken voor een mooie overzicht foto van de schatkamer. Hij is zo genoemd omdat ze dachten dat er een hele schat te vinden was maar het zijn graven. Ons volgende doel is de Monestery en deze ligt vrij hoog. Het is een behoorlijke klim van 900 treden maar ik heb ze niet geteld. We lopen bijna in ons eentje naar boven. Wat een schitterende natuur en wat een rust. Er staan wel wat stalletjes langs de kant van de weg en alle spullen staan uitgesteld terwijl de eigenaren vaak nog sliepen achter hun tent. Af en toe hoorde je een rits open gaan. We liepen heerlijk zo vroeg maar toch kwam op het gegeven moment dat ene moment dat ik dacht….Ik keer om.. Gelukkig heb ik dat niet gedaan want de Monestery was ook echt een wauw moment. Dit gebouw is veel breder dan de treasury maar wel minder gedetailleerd. We gingen lekker op een terrasje zitten met een verse jus en zaten heerlijk in het zonnetje. Dit is vakantie! We hebben hier wel een half uurtje gezeten voordat we de klim naar beneden gingen maken. Het werd al drukker omhoog en ook de ezeltjes zag je met toeristen omhoog komen. Dit is heel handig op zo’n looppad. Straks wordt je nog overreden door een ezel. Rond kwart over 10 waren we weer bij het beginpunt en ik vond het nu al behoorlijk warm. We lopen weer door de oude stad langs een oude tepel en de koninklijke graftombes. Dit gebouw is ook prachtig om te zien en we klimmen weer naar boven om zo’n grot te bekijken. Hier kwamen we ook de groep weer tegen en aangezien het vandaag koningsdag is zingen we in de grot met zijn allen het Wilhelmus. Het klinkt wel erg akoestisch. De groep loopt weer verder en wij strijken weer neer op een terras met een ijsje en ijsthee. Pfff wat een hitte en ik raak er nu wel een beetje bevangen daardoor. We hebben nog even bij het amfitheater gekeken en daarna zijn we langzaam richting de treasury gelopen. Daar hebben we ons vergaapt aan de hoeveelheid mensen die er nu staan. Wat een drukte….Het meeste komt van de cruiseschepen die aanmeren in Aqaba en dan met de bus hiernaar toe worden gebracht. Pfff dan ben je hier op het heetst van de dag. Ook zien we veel mensen die rare poses aannemen voor de foto. Het wordt toch steeds gekker of wordt ik steeds ouder. Tegen half drie besluiten we dat het mooi is geweest en lopen we in de volle zon richting de ingang. Onderweg komen we Annie, Jos, Carolien en Addy tegen en zijn we nog even op een terrasje neergestreken en heeft iedereen nog een biertje genomen behalve ik natuurlijk want daar moest ik toch echt niet aan denken. Nog even wat drinken gescoord en wat rijstenwafels en daarna even op bed gelegen en de oogjes dicht gedaan. Daarna een lekkere douche genomen en tegen 8en zijn we met een deel van de groep gaan eten bij Moms restaurant waar Rich de mix gril had en ik kip met kruiden en ui ingewikkeld in brood. Het was net een cadeautje. We hebben hier gezellig gezeten en daarna zijn we lekker naar ons hotel gelopen en nog even gerelaxt op de kamer. Tegen een uurtje óf twaalf zijn er gaan slapen want morgen kunnen we uitslapen. Yeah…..