Dag 4: De plek waar water veranderde in wijn - Reisverslag uit Tiberias, Israel van Richard en Dennis - WaarBenJij.nu Dag 4: De plek waar water veranderde in wijn - Reisverslag uit Tiberias, Israel van Richard en Dennis - WaarBenJij.nu

Dag 4: De plek waar water veranderde in wijn

23 April 2019 | Israel, Tiberias

Goedemorgen nieuwe dag. Na een wat onrustig nachtje werd ik al ik kwart over 6 wakker. Nog net voordat de wekker zou gaan. Die stond op half zeven zodat we rustig kunnen douchen en ontbijten. Het ontbijt zag er goed uit en ik nam vandaag shakshuka. Dit is een gepocheerd ei in tomatensaus en smaakte erg lekker. Daarnaast nog matzes met kaas en mijn maagje is weer gevuld. Tegen half 9 zaten we in de bus en vandaag gaan we eerst naar Safed. Dit is een oude dorpje waar de Kaballah beweging erg actief is. De beweging vindt zijn roots in het Jodendom. Het dorpje doet Authentiek aan en heeft wel wat weg van een Grieks dorpje aangezien we veel wit en blauw zien. Het enige verschil is de bevolking. We zien veel Joodse mensen gekleed in zwarte broek wit overhemd baard zwarte hoed, hier en daar de pijpenkrullen en soms hele extreme en die hebben echt een soort van een bontmuts op en het lijkt dan wel of we in Rusland zijn beland. We hebben hier lekker rond gedwarreld en aan het einde een lekker jus d' orange genomen om daarna weer terug te lopen naar de bus. Tegen kwart over 11 vertrekken we naar Kana. Dit is de plek waar Jezus op de bruiloft van Ruth water veranderde in wijn. Dit was zijn eerste wonder. Toen we terug liepen naar de bus zijn we nog even een bakkerij ingelopen en hebben we wat broodjes gehaald. We kregen wel tijd om te lunchen in Nazareth maar hadden daar ook maar anderhalf uur de tijd. In Nazareth aangekomen zijn we eerst naar de aankondigingskerk gelopen en hebben deze bezichtigd. Het verhaal gaat dat op deze plek Gabriël aankondigde aan Maria dat ze in verwachting zou raken maar niet van Jozef. Hier heeft dan ook het huis van Maria en Jozef gestaan. Op het zelfde terrein bevindt zich ook de st. Jozef kerk. Volgens de verhalen heeft de werkplaats van Jozef hier gestaan en ligt hij ook in deze kerk begraven. Het was een mooi stukje Jeruzalem en daarna kwamen we via de souk de oude stad binnen. Hier nog wat geslenterd en na nog even wat brood en cola te hebben gekocht zijn we naar de bus gelopen. Rond 5 over 3 vertrekken we naar Kapernaum. De rit verliep niet geheel vlekkeloos want we stonden toch wel ff in de file. We zouden nog wat plekken bekijken maar we redden alleen nog maar de vermenigvuldiging van het brood kerkje want hier heeft het verhaal zich afgespeeld van de 5 broden en 2 vissen. Met de 5 broden kon Jezus wel 5000 mannen voeden. Rond 5 uur zouden we teruggaan maar er was nog zo’n enorme file dat we besloten om een stukje te lopen. Het was een pad op de berg der zaligsprekingen maar met een korte broek was het niet fijn dus ben ik achtergebleven met een aantal van de groep. Wij zijn nog even naar het meer gelopen waar grote groepen, voornamelijk Joodse groepen, aan het zwemmen en relaxen waren in en rond het meer van Galilea of nu genoemd meer van Tiberias. We hebben best nog wel een tijdje moeten wachten maar zaten wel lekker in het zonnetje. Het valt me erg op dat de omgeving best wel groen is, er gewoon veel moderne auto’s rijden en dat er, tot nu toe, een gemoedelijke sfeer hangt. We hebben nog een tijdje in de file gestaan maar kwart over zeven waren we ons hotel. Snel de bagage op de kamer gezet en Tiberias even kort verkend. Het is echt mega druk hier en vooral het stuk langs het meer waar heel veel vertier te vinden is. Er zijn kraampjes, eettentjes en wat attracties. Ook hier zien we veel Joodse mensen in klederdracht maar dat kan ook mogelijk komen door het Joodse Paasfeest. De passover duurt een hele week en veel Joodse mensen nemen dan vakantie op. We strijken neer bij een soort Ierse pub die het menu ook al had aangepast aan Pesach . We konden geen bier krijgen en i.p.v. brood kregen we matzes. We namen beide kipshoarma met patat en dat smaakte prima. Tegen half 10 waren we weer terug in het hotel en een uurtje later vielen onze ogen al dicht.