Dag 3: Op naar Akko - Reisverslag uit Akko, Israel van Richard en Dennis - WaarBenJij.nu Dag 3: Op naar Akko - Reisverslag uit Akko, Israel van Richard en Dennis - WaarBenJij.nu

Dag 3: Op naar Akko

22 April 2019 | Israel, Akko

Om 8 uur moeten we klaar zijn voor vertrek dus de wekker maar gezet om half zeven. Kwart over 6 waren we wakker en na de ochtendrituelen en wederom matzes vertrokken we rond acht uur naar Caesarea. Dit is een oude havenstad wat er geweldig mooi uit heeft gezien waar wat rest zijn dr ruïnes. Rond negen uur kwamen we daar aan en als eerste kopen we een groene kaart waarbij we 6 attracties kunnen bezoeken en die we ook nodig hebben later in de reis. Als eerste komen we langs het theater en deze is nog mooi in tact. Kwart over 9 stond een film op het programma van het prestige project van keizer Herodes. De stad is gesticht rond 400 voor Christus en maakte deel uit van het rijk van Alexander de Grote. Keizer Herodes heeft alles verfraaid en het heeft er fantastisch uitgezien. Natuurlijk heeft deze stad grote beschadigingen gekend waaronder oorlogen en natuurgeweld. De genadeklap kwam door de Arabieren die rond 1200 na Chr de stad overnamen en alles vernielden. Deze film gaf een goede impressie hoe het hier uit heeft moeten zien. Allemaal pracht en praal. Na de film liepen we door de oude stad langs het amfitheater, het badhuis waar de mozaïeken vloer nog deels in tact is, langs de taverne, de haven zo naar het eindpunt. Het is vandaag best wel winderig en we kijken uit op een woeste zee. Het is wel erg mooi lopen met de vergezichten op zee. Rond half 11 gingen we alweer verder want het is een drukte dag vandaag. Eerst maken we nog een stop bij het aquaduct die ook langs de zee is gebouwd uiteraard door de Romeinen. We vervolgden onze weg naar Haifa waar we als het eerste het Stella Maris klooster gingen bewonderen. Groepslid Madeleine, theologe, gaf ons in de bus wat informatie. Het klooster staat op de karmelietenberg en daaronder bevindt zich de grot van Elia. Hij hield zich daar schuil voor zijn vijand en ontmoette daar ook de 450 profeten. Ik kreeg gelijk het nummer “ when I go, just let me go like Elijah when I go” in mijn hoofd. In dit nummer wordt ook beschreven hoe Elijah omgeven door paarden en vuur naar de hemel is gerezen. Hoe dichter bij Haifa hoe bewolkter het werd en het kwam met bakken uit de hemel. Aangekomen bij het klooster sprinten we naar de ingang van de kapel en bekijken we de kerk met een stukje van de groep. Op het plafond was een mooie schildering te vinden van de opstijging van Elijah. We hebben hier zo’n kwartiertje rond gekeken en dat was genoeg. Toen we de kerk uitliepen was het alweer droog en klaarde het op. We rijden verder naar een uitzichtpunt die ons uitzicht geeft op de Bahai tempel met zijn gouden koepel en de schitterende tuinen. Echt een wauw moment. Na deze stop was het tijd om te lunchen. We namen allebei een vegetarische pasta en die smaakte verrukkelijk. Na de lunch even in het zonnetje gezeten en rijden we verder naar Akko. Een oud stadje omgeven door een stadsmuur en een kruisvaarderskasteel. Rond half 3 was onze chauffeur bij het hotel maar nog niet alle kamers waren al klaar dus gaan we eerst met de bus Akko in. De stad doet Arabisch aan en als eerste belanden we op de markt waar het krioelde van de mensen… De bazar in Beverwijk is er niets bij. We struinen lekker door de stad met zijn moskeeën, kerken, authentieke steegjes, de haven en ploften uiteindelijk neer op een terrasje waar Jos Annie Carolien en Addy ook zaten. Ze vroegen of we erbij kwamen zitten en zo hebben we gezellig gezeten en genoten van een biertje. Tegen een uurtje óf zes besloten we om gezamenlijk terug te lopen naar het hotel en om onderweg wat te eten. We streken neer bij een visrestaurant maar gelukkig hebben ze ook kip en kebab. Het restaurant is erg prijzig want voor de kip betaalde je 28 euro…Maar toen kwam het …..Het ene schaaltje na het andere schaaltje werd neergezet met brood humus, aardappelen, bieten , wortelen, salades; vis en nog veel meer. De tafel kon niet voller. We hebben hier gezellig gegeten en in de prijs zat ook nog koffie en thee met malabi. Dus uiteindelijk viel het nog wel mee. We lopen terug naar het hotel waar we nog de verjaardag van Madeleine hebben gevierd en rond half elf zijn we gaan slapen.