Dag 14 een kijkje bij de longnecks - Reisverslag uit Ayutthaya, Thailand van Richard en Dennis - WaarBenJij.nu Dag 14 een kijkje bij de longnecks - Reisverslag uit Ayutthaya, Thailand van Richard en Dennis - WaarBenJij.nu

Dag 14 een kijkje bij de longnecks

17 Juli 2015 | Thailand, Ayutthaya

Deze dag zullen wij weer een stukje verder reizen richting het noorden van Thailand. Om 9 uur worden wij opgehaald door een gids en chauffeur. We zijn de enige twee gasten dus hebben wij een privé toer. We vervolgen ons bochtige , in totaal vanaf Chiang mai 1764, weg en als eerste stoppen we bij de Tham lot cave. We betalen eerst entree en naast onze gids loopt er nog een gids met ons mee met een petroleumlamp. We lopen 5 minuten naar de grot en dan moeten wij plaats nemen in een gammel bamboe vlot waar ik gewoon bijna door heen zak....Geweldig hoor....We varen de donkere grot in en zien al de vele stalagmieten en stalactieten verschijnen. Na enkele minuten moeten we al weer uitstappen om lopend de grot te gaan verkennen. Nadat ik was opgestaan zag ik hem naast me op de grond zitten, een grote zwarte spin van 10 centimeter. Hij blijft gelukkig stil zitten en ik hoor dat dit exemplaar niet giftig is. Pffff dat scheelt. Lopend verkennen we de grot en deze is leuk en mooi om te zien maar we hebben mooiere grotten gezien. Na een klein half uurtje mogen wij weer in het gammele bootje en ga ik met mijn voet dwars door de bamboe heen. Nee niets voor mij. Na deze stop vervolgen we onze weg naar mae Hong song. Inmiddels is het alweer lunchtijd en onze gids vraagt of we simpel of uitgebreid in een restaurant willen eten. Simpel is prima en we stoppen bij een soort lokaal eethuisje waar over het algemeen alleen de locals eten.. We bestellen noedels met kip en het smaakte verrukkelijk en dan voor maar 1,20 per persoon. Toen wij tegen het oude vrouwtje aroy, lekker in het Thais, zeiden glunderde ze helemaal en was ze erg in haar nopjes. Na deze lekkernij rijden we het dorpje binnen en bezoeken we de wat doi kun mu..Een tempel hoog gelegen op een berg. Vanaf hier heb je een schitterend gezicht over Mae Hong Song. Na deze tempel rijden we naar een dorpje waar de Longnecks wonen. Het is heel toeristisch en de vrouwen zitten ieder bij hun kraampje om hun eigen gefabriceerde spullen te verkopen. Op deze manier zorgen ze voor hun inkomsten. De longnecks zijn vluchtelingen uit het buurland Birma die na hun onafhankelijkheid van ze af wilden. Ze zijn gevlucht naar Thailand en omdat ze illegaal zijn krijgen ze geen werk visum. Ondanks dat het toeristisch is is het toch wel apart om deze mensen gezien te hebben. .Dit was onze laatste stop en rijden wij verder naar ons resort voor de komende nacht. Het ziet er weer fantastisch uit. Midden in de bush bush en de rijstvelden. We installeren ons in ons huisje en nemen een verfrissende duik in het zwembad. S avonds gaan we met de shuttlebus het centrum in maar deze is niet zo bruisend als Pai. We eten na erg lang wachten voor ons gevoel een magnetron pizza en bij terugkomst in het resort is het pikkedonker want de stroom is uitgevallen. Dat schijnt hier vaker te gebeuren. Wij installeren ons op bed met twee brandende kaarsjes maar gelukkig springt na een half uurtje het licht alweer aan. Nu kan ik tenminste de kamer controleren op enge beesten. Behalve een paar mieren niets gevonden gelukkig.