Een lieflijke dag - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Richard en Dennis - WaarBenJij.nu Een lieflijke dag - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Richard en Dennis - WaarBenJij.nu

Een lieflijke dag

Door: richenden

Blijf op de hoogte en volg Richard en Dennis

23 Juli 2011 | Zuid-Afrika, Pretoria

Vandaag hadden we de wekker om half 8 gezet maar rond 7en waren we al wakker. Wel nog even blijven liggen maar tegen half 8 er dan toch maar uit en rond 10 over 8 schoven we aan voor het ontbijt. We begonnen met fruit met yoghurt want het fruit stond namelijk al klaar voor ons en daarna namen we een heerlijke omelet. Inmiddels was ook al onze gids gearriveerd voor de SOWETO tour. Hij zou om 9 uur komen maar was er al rond half 9. Kwart voor 9 gingen we dan eerst onderweg naar het verhuurbedrijf om alvast onze huurauto op te pikken. We reden eerst door onze straat waar gewoon elk verblijf wordt beveiligd met een hek die onder stroom staat. Het is niet dodelijk maar het zorgt er wel voor dat ze op een gepaste afstand blijven. De gids vertelde al het één en ander over Zuid Afrika en eenmaal aangekomen bij het verhuurbedrijf kwamen we er achter dat Rich zijn paspoort nodig had. Oepss vergeten en we kregen hem echt niet mee met voucher, rijbewijs etc. Dus toen ik samen met de gids weer terug om zijn paspoort op te halen en toen dat samen met de boarding cross ( voor Zwasiland) was geregeld gingen we met onze champagne kleurige Toyota Corolla naar onze bed and breakfast en gingen we op weg naar SOWETO. De afkorting staat voor South West township. Als eerste kwamen we door de rijkere buurt waar villa’s staan van ongeveer een ton. Aan de rand van deze wijk was een wijk waar gastarbeiders konden wonen om goud in de mijnen te zoeken. Dit wou de bevolking van Zuid Afrika niet doen. Door de komst van de gastarbeiders is ook het probleem van AIDS ontstaan in Zuid Afrika. De gastarbeiders kwamen uit Zwasiland, Mozambique, Tanzania, etc en aangezien ze alleen kwamen plus het feit dat hun cultuur zegt dat het mannelijk is dat je meerdere vrouwen en kinderen hebt werd er heel wat afgevreeën, vrijwillig of niet!
Na dit interessante verhaal reden we verder naar de krottenwijken. Hier gingen met een inwoner een kijkje nemen in de krottenwijk. We moesten gelijk onze mening hierover bijstellen want het zag er armoedig uit maar wat was het schoon! De mensen leven in eenvoudige zelfgemaakte huisjes zonder water. Er is een wijk één kraan en daar tapt iedereen water uit. Het water is overigens wel super schoon. We zijn ook nog bij één familie naar binnen gegaan en hebben die onze meegebrachte UNIVE t-shirts gegeven. Ze waren er erg blij mee. Wat me ook opviel was het feit dat de mensen daar allemaal vrolijk zijn. Ook vinden ze het erg leuk om op de foto te gaan zonder er geld er voor te hoeven hebben.
Bij de lokale markt nog even een beeldje gekocht van twee verliefde giraffen. Hebben wij ook weer onze goede daad gedaan voor vandaag.

Na de toer gingen we even een foto maken van de koelcentrales. Die zijn beschilderd door schoolprojecten. De koelcentrales staan er maar sinds 1983.
Daarna gingen we verder naar een plein waar de grondwet regels zijn tentoongesteld. Hier hebben we ook maar gepind want dat was wel nodig. Na het bezoek van het plein reden we naar het huis van Winnieh Mandela, ( de tweede vrouw) van Nelson en vervolgens reden we langs het huis van Tutu en het ( opnieuw gebouwde) huis van Mandela. Na de nodige foto’s reden we verder naar het Hector Pietersen museum. Hier zagen we eerst het monument van Hector Pietersen en de beroemde foto waarop hij zwaargewond/dood wordt gedragen door zijn vriend. Het museum zelf schetste een beeld van alle gebeurtenissen rond de taalstrijd in 1976. Het was best wel aangrijpend!

Als laatste zijn we ook nog even langs het voetbalstadion gereden waar de WK finale heeft plaatsgevonden. Het was een apart stadion om te zien en biedt plaats aan 94.000 mensen.
Hierna zijn met de gids nog even een hamburger wezen eten langs de snelweg en tegen een uurtje of 4 zijn we weer lekker in onze kamer. Daar even ons verslag bijgewerkt en even lekker in het zonnetje gezeten.
Tegen een uurtje of 6 wordt het echt pikkedonker en koud! Temperatuur gaat hier ’s avonds flink naar beneden. Tegen een uurtje of half 7 zijn we gaan lopen naar het Dros restaurant, een steakhouse keten. Het was gelukkig maar 5 minuten lopen want met al die enge verhalen zijn we toch wel flink op onze hoede.
We namen de rumpsteak, men size ( 300 gram) en namen als toetje een Irish cafe. De slagroom smaakt wel anders dan bij ons, maar goed we hebben onze buikjes weer vol gegeten. Het bier wat ze hier schenken, namelijk Castle, is erg lekker.
Tegen een uurtje of half 9 waren we in onze kamer en zien wij op Sky news de vreselijke gebeurtenissen in Noorwegen en het overlijden van Amy Winehouse, en dat allemaal in de komkommertijd!
Tegen een uurtje of 10 zijn we lekker gaan slapen want morgen staan we rond een uurtje of 7 op.

Wetenswaardigheden voor de rest zijn:

De vlag van Zuid Afrika is de vlag met de meeste kleuren en bestaat pas sinds 1992. Tevens hebben de kleuren ook een betekenis.
Rood: Het bloed wat vergoten is in Afrika tijdens de oorlogen
Blauw: De blauwe lucht
Groen: Het milieu/ natuurparken e.d
Goud: Het goud wat hier gewonnen is
Zwart: De zwarte bevolking
Wit: De blanke bevolking
De y vorm in de vlag staat voor why en de stroming naar een betere toekomst waar alles bij elkaar komt.

We hebben kennis gemaakt met Smiley’s . Vlees rondom de tanden van een dier. Alleen gezien hoor, niet gegeten! Doen ze er varkenspoten bij dan noemen ze het walkie talkie.

Een struisvogel heeft hier als bijnaam kip met sterwielen
Een impala wordt de Mac Donalds genoemd vanwege de M op zijn kont en het is het fastfood eten van de dieren.

De big 5 wordt zo genoemd omdat jagers vroeger de dieren in één keer dood moesten schieten want anders kon het zo maar zijn dat het dier de jager greep.

De huidige president gewoon een verkrachter is geweest van een met aids besmet meisje, en hij zelf denkt dat hij het niet heeft omdat hij zich grondig heeft gewassen. Hierover zijn hele rechtszaken geweest en natuurlijk ging de president vrij uit!

Er rijden wel 1000 busjes als openbaar vervoer in Pretoria en omstreken, maar het gaat wel niet iets anders dan bij ons. Er zijn geen haltes en als de mensen in de bus willen maken ze met hun handen een gebaar welke kant ze op willen. Dit komt omdat de meeste mensen niet kunnen lezen.

• 24 Juli 2011 - 07:43

Mar En Han:

Hoi vakantiegangers wat een leuk verslag. Jullie hebben al heel wat gezien kunnen jullie als jullie tijd hebben ook wat foto's laten zien, het weer is hier erg slecht het lijkt wel herfst. We kijken uit naar jullie volgende verslag.

• 24 Juli 2011 - 17:45

Filiz Beukman:

Hoi Dennis & Richard,

Wat ontzettend leuk om op deze manier jullie belevenissen te volgen. Het klinkt echt fantastisch. Ben jaloers!!!!!!!!!!!!!!!!
    We kijken uit naar jullie volgende verslagen en hopelijk ook foto's.

Groetjes,

Fam. Beukman (Rick)