pannenkoeken - Reisverslag uit Graskop, Zuid-Afrika van Richard en Dennis - WaarBenJij.nu pannenkoeken - Reisverslag uit Graskop, Zuid-Afrika van Richard en Dennis - WaarBenJij.nu

pannenkoeken

Door: richenden

Blijf op de hoogte en volg Richard en Dennis

25 Juli 2011 | Zuid-Afrika, Graskop

Vandaag ging al om half 7 de wekker en 10 over half 7 gingen we er uit. Tegen kwart over 7 zaten we al aan het ontbijt. Dit keer namen we allebei de ham kaas omelet. Tevens had ik er warme melk bij. Tja het is tenslotte winter. Tegen een uurtje of 8 namen we afscheid van Gert en Alida. Twee hele aardige gastvrije mensen. In de auto reden we zo de N4 op richting Belfast. We kwamen op de snel veel mooie wijken tegen, maar ook krottenwijken, plaatsen waar werd gewaarschuwd voor car jekking, mensen die stonden te liften etc. In Belfast namen we de weg richting Dullstroom en Lydenburg. Dit was een binnendoor weg maar wel een stuk leuker dan de snelweg. We reden hier door de dorpjes heen en kwamen langs wegen met allerlei bomen. We hadden echt even het gevoel dat we niet in Afrika waren. In lydenburg zijn we nog even naar de supermarkt geweest en wat was die groot. Daar even drinken en wat te eten gekocht, We dachten dat we een kaasbroodje hadden gekocht want er stond cheese stick, maar het was een broodje met een worst en in die worst zat kaas. Ach smaakte wel goed hoor, maar anders dan we hadden verwacht. Na het boodschappen doen reden we verder naar Sabie. Onderweg zagen we dan het eerste wild een Baviaan op een rots in de middle of nowhere. We beseffen dit pas te laat en om nou te stoppen op de snelweg zagen we niet zitten. We zullen ze nog wel meer zien. Bij Sabie zagen we bij toeval een bord met de lone creek falls. Deze stond op mijn lijstje om te zien dus zijn we daar naar toe gereden. Daar aangekomen moesten we 10 rand p.p betalen om vervolgens de waterval te bekijken. Het zag er echt prachtig uit en wat is de omgeving toch prachtig groen. Nog even de souvenirs kraampjes bekeken en vervolgens reden we verder in de richting van Graskop. Ongeveer 14 kilometer voor Graskop liggen de Mac Mac Falls, een dubbele waterval die te zien is van bovenaf. Ook hier maar even naar toe gegaan en na weer betaald te hebben liepen we naar de falls. Pfff wat is het warm zeg. Na de Mac Mac falls reden we naar graskop waar we bij Harrie’s pancake’s een heerlijke pannekoek met kaneel suiker, banaan en roomijs hebben gegeten. MMMMM, zaten daarna wel erg vol. Graskop is een klein dorpje met een paar winkeltjes maar het oogt wel heel gezellig. Alleen de straatverkopers zijn erg irritant. Ze rennen naar je toe met de nootjes en houten vogels en kunnen dan zielige verhalen op gaan hangen. Ach we blijven maar lachen.
Aangezien het nog maar half 4 was kozen we ervoor om alvast een bezoek te brengen aan God’s window, maar helaas was het uitzicht bedekt door een gordijn. Gelukkig zagen we wel iets van het uitzicht. Misschien morgen er nog maar even langs. Na God’s window kreeg je ook het uitzichtpunt forrest window. Dit was een steile weg omhoog maar het was wel erg leuk. Op een gegeven moment liepen we echt een stuk door het bos. Het leek wel Costa Rica. Na dit bezoek namen we de auto en reden we naar ons hotel in Graskop. Daar even lekker gerelaxt, koffie gedronken en tegen een uurtje of 7 zijn we naar het Portugees/ Mozambique’s restaurant gegaan en hebben we een heerlijke steak gegeten met eieren erop. Dit is volgens Portugese traditie. Daarnog nog lekker een toetje en een cappuccino en tegen een uurtje of 9 weer lekker in ons hotel. Na een spelletje Yathzee zijn we lekker gaan slapen.

Het auto rijden is de eerste dag erg vreemd, de ruitenwissers vliegen om je oren net zoals de tegenliggers. En wil je de weg weer opgaan dan moet je bij een lege weg goed nadenken welke kant je op moet gaan.