Dag 12: Op naar de chimpansees - Reisverslag uit Fort Portal, Oeganda van Richard en Dennis - WaarBenJij.nu Dag 12: Op naar de chimpansees - Reisverslag uit Fort Portal, Oeganda van Richard en Dennis - WaarBenJij.nu

Dag 12: Op naar de chimpansees

08 Augustus 2018 | Oeganda, Fort Portal

Vanmorgen ook weer vijf minuten voor de wekker wakker geworden en we hebben toch héérlijk geslapen in onze suite. Half zeven zaten we keurig aan het ontbijt en het was erg rustig. Een deel van onze groep was al weg voor de lange dag met de chimpansees en wij kozen voor een uur. Dat laatste leek ons wel genoeg. Ron en Margo gingen met ons mee en zeven uur reden we naar het punt waar de briefing zal starten. Het was een prima asfalt weg en is pas een half jaartje klaar. Onderweg zagen we alweer tientallen bavianen op de weg en rond half acht waren we aanwezig. Daar hoorden ze dat er een probleem was en dat wij pas in de middag de trekking hebben dus hebben we het programma maar omgedraaid. We zullen eerst de birdwalk doen. Dus weer een stukje verder met de bus en zijn we gestopt bij een klein kantoortje langs de kant van de weg. Daar kregen we te horen dat we eerst een stuk door het bos gingen wandelen en daarna een soort van village toer. Okay altijd leuk. We starten de wandeling en onze gids vertelde prima over de flora en fauna en zagen we in het begin twee mooie kroonkraanvogels in het veld zien staan en daarna vlogen ze schitterend over. We liepen een klein stukje door open veld en gingen al vrij snel het bos in. We zagen de rode staart apen en de columbusapen en dan zowel de witte als de rode. Verder zagen we ook nog een turaco in de boom zitten en aan het eind van de wandeling deed hij nog een demonstratie hoe je een matje kan vlechten. Via de weg liepen we weer terug naar het dorp waar we nog twee kameleons hebben gespot. Na het bos was het dorpje aan de beurt en als eerste bezoeken we een man die alles kom vertellen hoe bananenbier en bananengin worden gemaakt en daarna mochten we natuurlijk ook even proeven. De bananenbier rook ook echt als bier maar ik vond het niet zo lekker maar Rich wel hoor en dronk het zo op. De gin was toch wel ietsjes sterker met maar een alcoholpercentage van 40 procent. Gelukkig kregen we hier maar een klein glaasje van en dat vond ik al te veel. Heerlijk zo op de vroege morgen. Daarna liepen we naar een mevrouw die 666 koffiebomen had staan. Zij liet ons het proces zien van koffie maken en daarna mochten we ook even proeven. Van een rauwe koffieboon maakte ze in een half uurtje heerlijke koffie. De volgende stop was bij de medicijnman die uit de bananenplantage was gesneld om zich snel om te kleden en wij moesten buiten even wachten. De man begon wel gelijk te vertellen dat hij kanker, hartfalen en aids niet kom genezen maar voor de rest had hij wel een middeltje. Hij vertelde dat hij kwade geesten kom verdrijven door bloed van een geit te vermengen met het bloed van een kip. Daarna moesten de veren van een kip vermaken worden met de poot van de geit en dat moest dan worden opgedronken op een verlaten stuk en na een paar dagen zijn de demonen weg. Tja of we dat allemaal moeten geloven. De volgende stop was bij een aantal dames die manden aan het vlechten zijn. Wat een handwerk allemaal en ze hadden keurig hun mat uitgesteld met kleurige verkoopwaar. Dit is echter niet aan ons besteed dus hebben we ook niets gekocht. We liepen terug naar het kantoortje waar tegenover een lerares zit die kansarme meisjes leert hoe ze moeten handwerken. We werden liefdevol verwelkomd door Roos en vertelde wat ze doet en uiteraard konden we hier ook het nodige handwerk kopen. We zien hier wel een leuk souvenirtje en zo hebben we toch een goed doel gesteund. In het kantoortje hebben we onze meegebrachte lunch genuttigd en deze smaakte erg lekker. Het was rond een uurtje of 12 maar om twee uur zouden we de briefing hebben over de chimpanseetrekking. We reden er toch alvast maar naar toe en daar ben ik rustig begonnen met mijn reisverslag. Het wemelde daar overigens van de vlinders en leek het net de vlindertuin van Artis. Zett sneed nog even een ananas voor ons en net toen ik bezig was met mijn stukje moesten we gaan. De briefing krijgen we wel in het bos en het was nog maar kwart over 1. We stappen het busje in om zo ons op een punt af te zetten zodat we al wat dichterbij de chimps waren. Bij ons sloten nog een moeder en dochter aan waarvan de moeder al over de 80 was. Dat je nog begint aan zo’n trekking met zo’n hoge leeftijd. Er zijn meerdere groepjes mensen aanwezig n het bos en de gidsen houden elkaar op de hoogte wanneer ze een groep chimpansees vinden. Deze dieren kunnen zich ontzettend snel verplaatsen. Het is best wel wat klim en klauterwerk . Door het hoge gras, klauteren over boomstammen, modderige stukken en het overleven van de fire ants. Dit zijn felgekleurde rode mieren die in je kleren kruipen en je heel gemeen kunnen steken op plaatsen waar je het echt liever niet wilt. Op een gegeven moment zaten er twee van zulke mieren die al mijn schoen in wilden kruipen. Ik moest ze er gewoon er even afhalen….Na mijn paniekerige gezicht deed de gids dat even. Na een half uurtje zagen we een schim van een chimpansee en die moesten we volgen om bij de groep te komen. Nu was er haast en stress want we begrepen later pas dat het moeilijk was om groepen te vinden en rende de gids er bijna achter aan….Nou de vrouw van 80 kon nauwelijks volgen en ik zag in alle haast een laaghangende tak over het hoofd met als gevolg dat ik languit op de grond lag met mijn camera er naast. Nou op dat moment was ik er al dus ff klaar mee en ook voegde zich steeds meer groepen bij ons om bij de groep chimps te geraken. Dit voelde voor mij niet goed meer en hadden Rich en ik, en ook andere groepsleden, het gevoel dat we de apen aan het opjagen waren maar zo moesten we het volgens de gidsen niet zien. Toen we eenmaal in een groep chimpansees stonden was het best indrukwekkend en trok de groep chimps zich niets van ons aan. Ze zaten lekker op de grond of in bomen en één lag lekker op de grond te kijken naar de mensenmassa met een blik van pfff daar zijn ze weer. Tja wie kijkt nu naar wie? Het is wel prachtig om deze apen in het wild te aanschouwen. Toen we er zo’n half uurtje bij stonden begon het te rommelen en vielen de eerste druppels op de grond. Regen is een ding wat de chimpansees verschrikkelijk vinden en dan gaan ze hoog de boom weer in. Gevolg….Een mensenmassa, zo'n 30 chimpansees en dat op een kleine oppervlakte bezorgde mij toch wel een angstmomentje. De chimps schoten rakelings langs de mensen heen en de gidsen riepen ook van alles door elkaar, veel grote takken die naar beneden vielen en zelfs een boomstam die omviel door het wilde gedrag van de chimps. En dan heb ik nog geen eens over het kabaal dat deze dieren kunnen maken. Wat een lawaai. Het begon ook steeds harder te regenen en wij vonden het wel prima zo! We liepen snel door en waren zo bij het informatiecentrum waar Geoffrey ons al stond op te wachten en we reden lekker terug naar onze lodge. We zijn heerlijk gaan douchen en hebben onszelf neergeploft op de bank op de veranda met een biertje en een cola en hebben lekker de zak tijgernootjes soldaat gemaakt . Zo even genieten van het fantastische uitzicht over het meer. Tegen een uurtje of zes zijn we naar het hoofdgebouw gegaan om even te internetten en mijn reisverslagen online te zetten en zeven uur konden we plaats nemen voor het diner. Pompoensoep vooraf, daarna beef met aardappelpuree en als toetje een stukje verjaardagtaart vanwege Pierre’s verjaardag. De taart en de pompoensoep vond ik erg lekker. Daarna zijn we met zijn allen naar het lounge gedeelte gegaan en hebben we met zijn allen een drankje gedaan om Pierre’s nieuwe levensjaar te vieren. Tegen een uurtje of tien zijn we lekker gaan slapen en ik voel al de enorme spierpijn van het klimmen en klauteren.