Dag 11: Reisdag naar Fort portal, naar de chimpans - Reisverslag uit Fort Portal, Oeganda van Richard en Dennis - WaarBenJij.nu Dag 11: Reisdag naar Fort portal, naar de chimpans - Reisverslag uit Fort Portal, Oeganda van Richard en Dennis - WaarBenJij.nu

Dag 11: Reisdag naar Fort portal, naar de chimpans

07 Augustus 2018 | Oeganda, Fort Portal

Uitslapen is wel een Relatief begrip want de wekker staat ingesteld op kwart voor zeven. Vijf minuten voor de wekker werden we wakker en vanuit onze tent hadden we een schitterend uitzicht over de Nijl. Na de gebruikelijke ochtendrituelen en het onybijt met pancakes vertrokken we rond kwart over acht om uiteindelijk bij onze volgende lodge te komen waar we deze keer drie overnachtingen hebben. We hebben de hele dag de tijd en als we iets willen zien dan konden we rustig stoppen om een kijkje te nemen en dat doen we gelijk als we een markt tegenkomen. Deze markt wordt maar één keer in de maand op dinsdag wordt gehouden. De plaats van de markt is wel wisselend. De marktmeester was niet echt blij met onze komst en we mochten dan ook absoluut geen foto s maken. Oké dan niet! Het was wel leuk om er even rond te struinen en er werd vooral veel kleding, huisraad en groenten verkocht. Ook zagen we grote strengels rietsuiker en een een houtzagerij eerder zagen we al brommers voorbij komen met flink uitstekende planken. Het mooiste om te zien waren 2 jongens die daar liepen met hun zelfgemaakte kraanwagens. Toen ik zei: “Nice en mijn duim omhoog hield kreeg ik een hele demonstratie. Deze wagen, gemaakt van afval, kon ook echt zand scheppen. Wat een creativiteit! Het was erg leuk om er geweest te zijn en later hoorden we van Ron dat hij toch nog wat foto’s had gemaakt vanaf zijn heup. Hebben we er toch nog foto’s van. Aan de overkant van de weg was het slagers gedeelte waar het vlees gewoon ter plekke wordt klaargemaakt. We zagen de varkenskop al liggen. Geoffrey was aan de overkant van de weg in discussie getreden met de marktmeester want hij vond het belachelijk dat we een foto’s mochten nemen maar goed de marktmeester was niet op andere gedachten te brengen. We reden weer verder en we reden deels over een asfalt en deels over een zandweg. De reden van de asfaltering is in dit opzicht geen positieve ontwikkeling voor de natuur van Oeganda. Deze weg wordt aangelegd omdat er veel olie in de grond zit onder het natuurreservaat. Dit betekent veel vernieling, vermindering van de dieren en wij hebben niet het idee dat de inwoners het beter gaan krijgen. Opeens naderen we de grote stad Hoima en daar hebben we even boodschappen gedaan in de lokale supermarkt. Even wat koekjes ingeslagen en 2 ijsjes gekocht of beter gezegd milkshakes want ze waren aardig gesmolten. Ook hier zie je weer het lokale leven op straat. Dit blijft een mooi gezicht en een belevenis. Hier hebben we ook weer onze lunchpakket genuttigd en aangezien we de sandwiches een succes vonden kiezen we nu voor de beef salade wrap. Deze was echt enorm lekker en pittig. Na de lunch reden weer verder en onderweg zien we zoveel schattige kinderen die zwaaiend en soms joelend naar ons kijken. Je zou ze bijna willen meenemen maar zoals Rich zegt: “Dat past allemaal niet in het busje.” Op een gegeven moment veranderde het landschap in een bosrijk gebied en een gebied vol met theeplantages. Het was een mooie sprookjesachtige omgeving. Onderweg kwamen we ook nog in flinke bui terecht en daardoor was de zandweg ook erg glibberig waardoor onze truck begon te slippen. We gleden gelukkig niet de greppel in. Dit gebied staat bekend om de vele apensoorten en we spotten gelijk al weer de bavianen. Vanmorgen kwamen we trouwens ook de franje aap tegen. Tegen een uurtje of half zeven waren we bij de crater safari lodge en wat is het hier fantastisch mooi. Wij kregen een huisje wat lijkt op een balzaal, een badkamer met bad en met het schitterende uitzicht over het kratermeer. We voelen ons best wel bezwaard t.o.v. de rest van de groep die een wat simpelere kamer hebben. Later hoorden we dat er iets mis was gegaan en dat zij gelukkig ook zo’n huisje krijgen. Tegen half acht stond het diner klaar en dit maal in buffetvorm. Ik begon met een lekker wortelsoepje en daarna rijst met saté saus, salade en gehaktballetjes. Het smaakte wederom prima. Daarna heeft Geoffrey ons nog even bijgepraat over de dag van morgen want dan staan de chimpansees op het programma. Rond een uurtje of elf zijn we lekker gaan slapen want morgen gaat de wekker om zes uur!