Dag 2: Bontanische tuin en hinderlijke lakeflies - Reisverslag uit Entebbe, Oeganda van Richard en Dennis - WaarBenJij.nu Dag 2: Bontanische tuin en hinderlijke lakeflies - Reisverslag uit Entebbe, Oeganda van Richard en Dennis - WaarBenJij.nu

Dag 2: Bontanische tuin en hinderlijke lakeflies

Blijf op de hoogte en volg Richard en Dennis

29 Juli 2018 | Oeganda, Entebbe

Vandaag hebben we de wekker gezet om een uurtje of 9 want vandaag en morgen zijn echte relaxdagen en daarna gaat de groepsreis van start. Tegen een uurtje of 6 werd ik wakker van veel vogelgeluiden maar het was nog zo donker dat ik lekker bleef liggen, kwam mogelijk ook door de beige gordijnen die flink verduisteren. Tegen een uurtje of 8 opgestaan en even uit het raam gekeken naar het fantastische uitzicht over Lake Victoria…Wat een schitterende plek! Tijdens een halve minuut staren zag ik een scooter met 3 mannen erop, een hamerkopvogel en een paar witte ibissen voorbij vliegen. Na een heerlijke douche nemen we plaats aan het ontbijt. Er was veel te verkrijgen en ze vroeg aan ons hoe we ons eitje wilden …Voor mij natuurlijk sunny side up en Rich nam een omelet. Daarnaast nog een pannenkoekje gegeten en vers fruit…..Eigenlijk wel raar als je bedenkt dat sommige mensen hier nauwelijks te eten hebben. Ach we zorgen zo wel voor de welvaart en als je ziet hoeveel personeel er rond loopt in het hotel dan doen we toch nog een bijdrage. Na het ontbijt lopen we eerst naar de Victoriamall om daar te pinnen. Het is een grote shoppingmal maar wel voor Afrikaanse begrippen. Er waren maar heel weinig winkels maar gelukkig wel een ATM en sinds vandaag mogen we ons miljonairs noemen. Een euro is ongeveer 4500 shilling dus over de 200 euro pinnen dan heb je al een miljoen….Het viel ons wel op dat er een enorme supermarkt zat met onwijs veel producten….Zo’n supermarkt had ik trouwens niet verwacht in Oeganda. Verder viel het ons op dat je een detectiepoortje door moest om het terrein van het winkelcentrum op te mogen. Het gekke is dat je er via de kant van het hotel zo zonder controle naar binnen kon gaan. Na het pinnen lopen we naar de entree van de botanische tuinen wat eigenlijk geen entree mag heten. Het was een rood kleurige zandweg met een kantoortje waar je entree moest betalen voor jezelf en voor je camera..In totaal was ik zo'n 5 euro kwijt en ongevraagd begon een gids mee te lopen die over alles ging vertellen. Oké wat doen we nu…Een prijs afspreken, geven we gewoon fooi of merken we het wel. We kozen voor het laatste en gaan nu genieten wat Rafiki ons allemaal verteld over de bomen en de vogels en de apen die hij spot. Hij had goede ogen en hebben zoveel gezien.. Een goede gids is absoluut een meerwaarde. We hebben qua bomen veel gezien waaronder een rubberboom, een bananenboom, een mangoboom, cacaoboom, sterrenvruchtboom, bomen met kalabassen en een boom met bladeren die een soort schuurpapier zijn en die gebruikt worden om de nagels te vijlen. Ook zagen we bomen met schitterende bloemen die echt een heerlijke zoete geur produceren. Ook liepen er nog door een stukje jungle waar vroeger de film van Tarzan is opgenomen. Qua vogels hebben we ook al wat gespot maar om al die soorten nu te gaan beschrijven en de helft ben ik ook alweer vergeten….De vogels die indruk hebben gemaakt zijn de hornbill( neushoornvogel), 2 ijsvogels en de blue turaco….Deze was erg mooi alleen jammer dat hij te hoog in de boom zat…Misschien zien we er nog wel één deze vakantie. Verder hebben we nog twee apensoorten gezien namelijk de roodstaart aap. Er was er maar één van want deze is ontsnapt uit de naastgelegen zoo en nu laten ze het maar zo en de blauwbalaap ( velvet monkey).Naast deze grote dieren wees de gids ons ook op enorme spinnen…Sommige waren erg mooi getekend en hier zag je duidelijk dat het vrouwtje een stuk groter was…De man was zo’n spinnetje wat je met je slipper doodslaat terwijl als je het wijfje in je kamer zou hebben er toch maar iemand bijgehaald moet worden. De gids was echt een uitkomst en hij heeft ons zeker wel anderhalf uur rond geleid. We hebben hem een fooi gegeven van zo'n 5 euro en daar was hij erg blij mee…..Na deze wandeling hebben we besloten om bij de Jamba’s in het winkelcentrum wat te gaan drinken. Eerst namen we een heerlijke smoothie en daarna een ijsthee met een kipsandwich om te delen….We zaten er heerlijk en ook hier wederom veel personeel. Na de heerlijke versnapering zijn we terug gelopen naar ons hotel en zijn we heerlijk aan het strandje gaan zitten met uitzicht op het meer….Het meer nodigt erg uit om te zwemmen maar wij durven het niet echt aan aangezien op sommige plekken in het meer bilharzia wordt waargenomen.. Dit zijn bacteriën die wormpjes worden in je lichaam en daar hebben we nou geen zin in…Dus dan maar genieten in een hangstoel, het frisse windje en een heerlijke deperados en zo het vakantiegevoel ervaren…..Na het relaxmoment zijn we nog even op ons balkonnetje gaan zitten en hebben we even bewonderd wat er op straat allemaal gebeurd….Apen die rennen, mensen met goederen op hun hoofd, 5 personen op een scooter en later nog 5 turcaro’s die overvlogen…Tegen een uurtje of zeven begonnen we wel trek te krijgen en zijn naar het restaurant van ons hotel gegaan en zaten we in eerste instantie heerlijk bij het water….Inderdaad in eerste instantie maar toen het eenmaal donker begon te worden komen er ontelbaar veel lakeflies opzetten en die vlogen constant in mijn haar, op tafel en op een gegeven moment zelfs in het drinken….Heel vervelend en toen werd er gedacht om alle lichten te doven…..Pfff minder last maar toch zijn we maar wat overdekter gaan zitten. Na een uurtje kwamen dan eindelijk onze pepersteaks alleen wel zonder pepersaus want die was helaas op. Nou dan maar zonder saus en die was ook niet nodig want de steak smaakte heerlijk…..Tegen kwart voor 9 waren we weer op onze kamer en ben ik lekker verder gegaan met mijn reisverslag.

• 30 Juli 2018 - 11:30

Han:

Hey Den en Rich, klink erg goed allemaal. Veel plezier en via de reisverslagen zijn we er ook een beetje bij.