Op naar Tiradentes - Reisverslag uit Tiradentes, Brazilië van Richard en Dennis - WaarBenJij.nu Op naar Tiradentes - Reisverslag uit Tiradentes, Brazilië van Richard en Dennis - WaarBenJij.nu

Op naar Tiradentes

23 Juli 2016 | Brazilië, Tiradentes

Vannacht goed geslapen en tegen een uurtje of zeven zijn wij alweer wakker....We frissen ons lekker op en tegen een uurtje of 8 staat voor ons het ontbijt klaar.....Ik zei tegen Richard neem je camera mee want straks zien we nog een mooie vogel of een toekan....Nee joh die zitten hier toch niet....De omgeving waar wij zitten is echt schitterend en het ontbijt was perfect geregeld...De moeder des huizes maakte voor ons 2 lekkere spiegeleieren klaar en terwijl we zaten te smikkelen en smullen vloog daar.......juist een toekan....Hij poseerde in de boom en Richard snel naar de kamer om zijn camera te pakken maar toen was toekie de toekan al weer weg gevlogen......We tuurden wat in het rond en zagen hem of zijn broer in een andere boom zitten.....Wauw wat blijft het toch gaaf om die vogels in het wild te zien....De pousada eigenaar kwam ook even kijken....oh a toeka... This morning ten toekas by the swimmingpool......Oh haha nou ik was al blij met deze......We hebben nog even met de eigenaar gesproken die ons een rondleiding gaf door de tuin en de fruitbomen en vertelde hij dat hij zes jaar in Amerika heeft gewoond en gewerkt om geld te verdienen voor het bouwen van zijn pousada....Aha vandaar dat hij Engels spreekt. We vragen hem om een taxi te bellen want wij moesten weer naar het vliegveld om onze huurauto op te halen....Hij vond het jammer dat wij nu al gingen maar tja we willen toch voor donkers in Tiradentes zijn....Het is hier winter dus rond kwart voor zes is het al pikkedonker. Binnen 20 minuutjes was de taxichauffeur gearriveerd en tegen een uurtje of 10 hebben wij onze auto opgepikt.... Wij kozen voor de Renault Sandero....De auto heeft een navigatiesysteem en das toch wel ideaal.....Onze eerste stop is in Congonhas waar we de basiliek van Jezus hebben bezocht. Het ziet er mooi uit en de blikvanger zijn toch wel de twaalf profeten van het oude testament die voor de kerk staan....naast de kerk is nog een ruimte waar een beeld van Jezus was te vinden die ik erg luguber vond....Hij lag dood in een kist na de kruisiging.....Voor de kerk stonden allemaal kleine kapelletjes waarin ook een verhaal van Jezus wordt uitgebeeld in de vorm van beelden....Het was erg indrukwekkend en via de souvenirswinkeltjes liepen we weer terug naar boven.....De staat Minais Gerais staat bekend om de beelden van de verliefde meisjes....Sommige mensen hebben die op de vensterbank staan waarbij ze naar buiten kijken. De souvenirswinkeltjes stonden hier vol mee en ik kon het niet laten om er eentje mee te nemen. Boven aangekomen dronken wij nog een ananasshake en daarna gingen we via de Estade Real naar het dorpje Tiradentes. Onderweg nog even gestopt voor een pasteitje en tegen een uurtje of 5 kwamen we aan in het bruisende dorpje. Het autorijden ging prima, de meeste mensen rijden vrij normaal maar wat zijn hier veel flitscamera's en drempels in de wegen...We reden door vrij groene natuurlijke gebieden, dorpjes waar ze met fruit, knuffels en pannen langs de weg stonden en hier en daar een fabriek....Aangekomen bij onze pousada blijkt dat ze hier nauwelijks Engels spreken en dat was wel een dingetje want wij zaten midden in het centrumpje maar hadden geen idee waar wij de auto moesten parkeren....Met wat handen en voeten werk werd wel wat duidelijk en terwijl ik bij de incheckbalie bleef staan ging de hotelmedewerker met Rich mee om de auto te parkeren.....Eenmaal geïnstalleerd op de kamer in pousada Largo gingen wij het dorp verkennen....Het is een koloniaal dorpje dat 18 eeuws aandoet omdat er een bepaalde wetgeving is die zegt dat er niets veranderd mag worden....De blikvanger van het dorp is de gele kerk die was gebouwd voor de slaven. Het dorpje is rijk geworden door het delven van goud. Na een rondje te hebben gelopen, even gerelaxt op de kamer, zijn we wat gaan eten naast ons hotel....Ook hier niemand die Engels spreekt, geen Engelse kaart maar toch is het gelukt om eten te bestellen.We kozen voor pinchaka....of zoiets. Dit is het staartstuk van de os en smaakte voortreffelijk....Zo vloeg er weer een dag voorbij