Op naar de parel van Afrika - Reisverslag uit Entebbe, Oeganda van Richard en Dennis - WaarBenJij.nu Op naar de parel van Afrika - Reisverslag uit Entebbe, Oeganda van Richard en Dennis - WaarBenJij.nu

Op naar de parel van Afrika

28 Juli 2018 | Oeganda, Entebbe

Na de heetste nacht te hebben overleefd moeten we alles wel aan kunnen. De wekker verstoorde onze nachtrust om 5.30 en toen zijn we er maar snel uitgegaan. Dit keer niet met de trein naar Schiphol maar hebben we een taxi besteld aangezien het vanaf ons nieuwe huis wat moeilijker is om op de luchthaven te geraken. De taxi heb ik maar even een half uurtje eerder besteld want mocht er niets komen dan kunnen we altijd nog ons noodplan in werking laten gaan…Maar dat was absoluut niet nodig want 5 voor half 7 was de taxi er al. Het was voor onze chauffeur de laatste rit en had er al de hele nacht opzitten. Hij heeft ons veilig afgezet op Schiphol en dit gaat toch wel een stukje sneller dan met de trein…Zeven uur waren we op de luchthaven en als eerste hebben we onze bagage afgegeven en zijn we ook dit jaar weer snel door de douane heen. Kwart voor 8 was het al tijd om de taxfree shops te bezoeken, een rondje te lopen en een croissant ham en kaas binnen te werken. Ons vliegtuig vertrok vanaf gate G12 en dat ligt toch wel een beetje afgelegen….Hé ons vliegtuig staat er ook niet en kan er geen eens staan. Dus dat betekent een bus…Niet naar Oeganda maar naar ons vliegtuig. We passen ons al aan aan Oegandeze begrippen en normen. Tijdens het boarden en wachten zien we mensen met een AIDS speldje. Waarschijnlijk zijn ze ook in Amsterdam geweest voor de conferentie. Oeganda is een land waar dit nog enorm heerst! Met de bus reden we naar ons vliegtuig om met de trap het toestel binnen te komen. Eenmaal gesetteld in de krappe vliegtuigstoel vertelde de piloot dat er een probleem was met de bagage en dat we nog een half uurtje moeten wachten….Oké dat kan er wel bij en kwart over 11 stegen we op voor de vlucht naar Kigale in Rwanda en daar maakt het een vliegtuig een tussenstop om vervolgens verder te vliegen naar Entebbe. Er is weer entertainment systeem aan boord en Rich is al de eerste film (Dorst) aan het kijken terwijl ik met Helene Fisher op de achtergrond mijn reisverslag aan het bijwerken ben. Na anderhalf uur werd uiteraard de maaltijd geserveerd en wederom een verassende keuze kip of pasta…Het lijkt wel of ze niets anders meer serveren. Rich nam de pasta en ik de kip…Na het eten tijd voor koffie met de traditionele Amarula….Alleen er was dit keer geen Amarula terwijl we toch naar Afrika vliegen! Nou dan maar Baileys….Smaakt ook lekker. Verder een lekker muziekje aan en zo af en toe is slaap gesukkeld….Hier zijn het temperaturen waarbij je wel lekker smaakt en Rich was al aan zijn tweede film begonnen. Tijdens het af en toe in slaap sukkelen kreeg ik een stukje film mee van de jongen die schuin voor mij zat en zijn Tetris spel….Wat speelde hij beroerd….Ze zijn het ook gewoon niet meer gewend zulke simpele spellen. Inmiddels ben ik ook maar begonnen aan een film namelijk De bankiers van het verzet en deze was vermakelijk. Tijdens de film werd er nog een pizzasnack geserveerd en hebben we ook gelijk maar onze malariatableten ingenomen. We zullen er dit keer aan moeten geloven. Nu staan we stil in Kigale waar het vliegtuig wordt gereinigd en er zo nieuwe passagiers bijkomen voor de vlucht naar Entebbe of Amsterdam. Tijdens het landen was ik benieuwd hoe de omgeving er uit ziet maar helaas ik was even vergeten dat het hier al vroeg donker wordt…We zitten natuurlijk rond de Evenaar…..Na de tussenstop in Kigale vlogen we in 35 minuten naar Entebbe. In Oeganda is het een uur laten en inmiddels is het 10 uur. Er stond een enorme rij bij de immigratie maar rond kwart voor 11 hadden we ons visum in onze paspoorten staan en konden we het land binnen. Er stond keurig iemand klaar om ons op te halen en na 10 minuten zaten we heerlijk aan ons welkomstdrankje in 2 Friends Beach hotel. We hadden een lokaal biertje, Nile Porch, en die smaakte na een lange reis voortreffelijk. Tegen half 1 vielen onze oogjes dicht en gaan we lekker dromen van al het moois wat we gaan zien