Op bezoek bij Jezus Christus - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van Richard en Dennis - WaarBenJij.nu Op bezoek bij Jezus Christus - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van Richard en Dennis - WaarBenJij.nu

Op bezoek bij Jezus Christus

17 Juli 2016 | Brazilië, Rio de Janeiro

Vanmorgen werd ik om half 5 wakker maar dat is toch echt iets te vroeg dus maar even blijven liggen. Half 6 was het genoeg en zijn wij onder de douche gesprongen en hebben wij ons maar aangekleed. Toch nog even getwijfeld over een lange of korte broek....maar ach we zijn in Rio dus het wordt de korte broek......Het weer voor vandaag belooft geen zon maar wel droog....Rond half zeven zaten wij al bij het ontbijt en die was top geregeld. Broodjes, eieren, yoghurt,fruit, vleeswaren, kaas dus voldoende keus. Na het ontbijt zijn we in de lobby gaan zitten en tegen kwart voor acht worden wij opgehaald voor een stadstoer door Rio...Als eerste gaan we naar het Cristo Redentor beeld mits hij zich niet schuil houdt in de wolken. We reden die kant op en opeens zagen we boven op een berg een miniatuur versie van het beeld. De praatgrage gids bracht ons meteen erheen en nadat we kaartjes voor de shuttlebus en de entree hadden gekocht stapten we in het busje en reden we via een bochtige weg dwars door een stuk tropisch regenwoud naar het beeld. De eerste indruk is echt fantastisch.....Hij is zo'n 38 meter hoog...We waren half 9 bij het beeld en de gids vertelt ons dat het vrij rustig is maar ik vind het al behoorlijk druk....Hoeveel mensen moeten hier wel niet staan als het erg druk is.... Na nog even van het uitzicht te hebben genoten gingen we naar beneden en reed de gids ons naar de Selaron trappen in de wijk Lapa. Deze trappen zijn gemaakt door de kunstenaar Selaron van allemaal verschillende tegels die hij heeft gekregen vanuit de hele wereld. Ook Nederland is goed vertegenwoordigd...De kunstenaar is helaas 3 jaar terug overleden en aangezien er onduidelijkheden zijn over de doodsoorzaak is onze gids er heilig van overtuigd dat hij is vermoord omdat hij tegen de handel was van drugs op zijn trappen. Na deze leuke bezienswaardigheid rijden we naar de kathedraal van Rio die een hele vreemde vorm heeft namelijk een konische vorm.... Niet echt het uiterlijk van een kathedraal. Toen wij binnen stonden was er een mis aan de gang. Er zaten maar weinig mensen en de inrichting was vrij sober..Wat wel een blikvanger is zijn 4 ramen van glas in lood die in de volledige lengte te zien zijn. We hadden volgens de gids geluk met het verkeer want op zondag is het vrij rustig in de stad. Hij wou ons ook graag het Maracana stadion laten zien maar aangezien de opening van de olympische spelen daar plaats vinden werd er vandaag geoefend bij het stadion en was het onmogelijk om daar te komen. Ook in de rest van de stad was er extreem veel politie en legermacht op de been. We gaan verder naar de Roman Catholic church om ons het contrast te laten zien tussen deze twee kerken..... Wauw wat is deze kerk mooi van binnen. Het is allemaal goud wat er blinkt en alles staat er overvol...Ook hier was er een dienst aan de gang en hier stonden de mensen bijna buiten. Inmiddels was de zon gaan schijnen en reden we naar de suikerbroodberg. Bij deze imposante rots lunchen we eerst bij een kilo restaurant. Je schept eten op van een buffet en daarna wordt het afgewogen. Wij vinden het zelf niet echt een aanrader want echt warm is het eten niet. Volgens de gids hadden we geluk want morgen gaat het restaurant dicht voor 2 maanden omdat het restaurant is verhuurd aan een Japanse tvstation om daarvandaan uitzendingen te doen over de olympische spelen. Na de lunch lopen we naar de kassa en kopen we kaartjes voor de kabelbaan die ons omhoog brengt. De rit gaat in 2 etappes en vanaf de eerste rots heb je al een geweldig uitzicht over Rio...Bij het uitstappen zie je gelijk al 2 oude gondels waarvan er 1 gebruikt was voor de James Bond film Moonraker. Vervolgens gaan we verder omhoog om nog meer te genieten van het uitzicht over de stranden, de city en het Jezusbeeld. Daarna liepen we nog een stukje door het regenwoud waar veel advocadobomen groeien en waar we een knalrood vogeltje spotten. Na dit geweldige avontuur begonnen we aan de tocht naar beneden en bracht onze gids naar een lokale markt in Ipenema. Deze markt is alleen op zondag en er is veel handwerk te vinden. Behalve een sneeuwbol en een koelkastmagneet hebben wij niets gekocht. Via de boulevard lopen we terug naar ons hotel. Onderweg zien we nog de officiële store van de Olympische spelen en het gebouwde beachvollybal stadion en al heel veel tenten en dranghekken om de spelen in goede banen te leiden. Op onze hotelkamer aangekomen hebben wij even gerelaxt en na een uurtje hebben we de metro gepakt naar Ipenema waar onze gids een geweldige grillrestaurant wist. De metro hier is erg veilig en erg simpel. Bij het restaurant aangekomen gingen we naar binnen en toen begon de stress. We werden naar onze tafel gebracht en vroeg de ober wat we wilden drinken in heel gebrekkig Engels....Glaasje wijn doen...Ja is goed..... 69 real....omgerekend 20 euro....Okay.... Ja hoor zonder er bij na te denken dat dit natuurlijk absurd is en eigenlijk niet kan... Daarna werden er gerechtjes op tafel gezet en was het helemaal geen a la carte restaurant met een rumpsteak maar een restaurant waarbij ze met vlees aan je tafel komen en daar een stukje van afsnijden..... Oké het wordt steeds duidelijker maar ook dat het aardig wat geld ging kosten terwijl ik maar wat geld had meegenomen.... We kiezen ervoor om in Rio zonder portemonnee 's avonds op stap te gaan zodat als ervwat gebeurt we maar een klein deeltje kwijt zijn tot een max van 100 euro...Maar is dit wel genoeg arg.....Ik werd steeds zenuwachtiger maar uiteindelijk bleek de fles wijn 69 real te kosten en het eten 85 real p.p. en toen dat allemaal helder was konden we rustig gaan eten..... Het was niet echt bijzonder en tegen een uurtje of tien pakten we de metro terug en vielen we als een blok in slaap.....

• 19 Juli 2016 - 14:09

Martine Boer:

Je zal je weer niet eens druk gemaakt hebben...... ;) Bedenk wel dat je op vakantie bent, Dennis! Heel veel plezier met z'n tweetjes. Wij zijn er ook weer klaar voor! In augustus hoor ik graag weer alle verhalen!