Dag 7: Het tweede dier van de big 5 gespot! - Reisverslag uit Moroto, Oeganda van Richard en Dennis - WaarBenJij.nu Dag 7: Het tweede dier van de big 5 gespot! - Reisverslag uit Moroto, Oeganda van Richard en Dennis - WaarBenJij.nu

Dag 7: Het tweede dier van de big 5 gespot!

03 Augustus 2018 | Oeganda, Moroto

Vanmorgen was het 6 uur toen de wekker ging want om half zeven werden we al verwacht aan het ontbijt. We hebben echt heerlijk en vast geslapen want we hebben totaal geen dieren gehoord vannacht. Anjo heeft nog het gebrul van leeuwen gehoord en bij navraag bleek dat ook te kloppen. Vroeg opstaan is nooit erg als je op safari gaat en het is altijd erg spannend wat je allemaal gaat spotten. In Oeganda leven maar 4 dieren van de big 5 in het wild. De neushoorn leeft in kleine opvang gebieden en het is uiteindelijk ook de bedoeling om dit dier weer in het wild overal te gaan uitzetten. Half zeven zaten we keurig aan het ontbijt en werden de eitjes uitgeserveerd. Gisterenavond moest je al een keus maken wat je wilde en Rich koos voor de cheeseomelet en ik paste maar even maar aangezien Anno genoeg had aan 1 hard gekookt eitje nam ik de andere maar. Tegen kwart over zeven gingen we het park in en het was echt een hele kleine wereld. Het was enorm mistig maar had wel iets magisch. We spotten uiteraard hartenbeesten en buffels. We kwamen nog een auto tegen die vertelde net leeuwen te hebben gespot in het park. Oké dat wordt spannend. We gaan eerst naar een campsite waar we onze ranger moeten oppikken. Daar aangekomen zagen we 2 soorten apen namelijk bavianen en de pata apen. Toen we daar uitstapten voor een briefing waren er in de verte twee jakhalzen met elkaar aan het spelen. Er zijn twee gidsen en Simon verwelkomde ons en vertelde ons wat informatie over het park en dat ze onderweg wat informatie vertellen en ze zijn er om ons te beschermen. We hebben deze morgen eindeloos gereden en zijn wederom veel hartenbeesten, zebra’s, waterbokken, buffels, vogels en wat voor ons nieuw was waren de elanden. Het was een leuke en ook gezellige trip maar onze gids vertelde helemaal niets uit zichzelf. Aan het einde van onze trip zagen we een boom vol met gieren en gieren die erboven zweven. Volgens Geoffrey was er een kill en gingen we offroad, door het hoge gras, op zoek naar de kill maar helaas niet gevonden. We hadden wel het idee dat we heel dichtbij waren want op een gegeven moment stonk het zo erg dat het echt rook naar dood en bederf. We hebben de gids weer even af gezet en reden terug naar onze lodge om te gaan lunchen. We hadden komkommersoep met daarna een zelfgemaakt stuk pizza vol groente met wat patat. Het smaakte wederom prima. Na de lunch was het even tijd om te relaxen want over een uurtje moesten we al weer gaan voor de volgende safari. We reden om kwart over drie wederom naar de campsite om onze gezellige gids op te halen. Bij de camping aangekomen waren er 4 wrattenzwijntjes aan het grazen en moesten toch ook weer even op de foto. Aniek maakte een foto van mij bij de pumba’s toen er een man aankwam of we niet samen wilden..We keken elkaar even vertwijfeld aan maar ach waarom ook niet? Net toen we wilden vertrekken kwam het met bakken uit de lucht dus kozen we ervoor om de andere kant op te gaan waar het wel droog was. Deze middag spotten we weinig totdat we aan het einde van de dag een moederleeuw spotte met 3 jongen. Wauw! Dit was een geweldige ervaring en heerlijk gekeken naar de schutterige maar ook nieuwsgierige leeuwtjes. Tegen kwart voor acht waren we in onze lodge waar we gelijk konden doorlopen naar de eetzaal. Wederom een 4 gangen menu. Dit keer startte we met een pannenkoekje gevuld met een mengsel van gehakt, daarna een soepje van aardappelen gevolgd door een spies van varkensvlees met rijst en groeten en als toetjes ananas in een oliebol met custardsaus. We verhongeren hier absoluut niet. Na het eten weer terug naar onze tent waar we als een blok in slaap vielen. Weer een mooie dag voorbij.

• 04 Augustus 2018 - 19:20

Martine:

Klinkt allemaal weer top. Ik zei toch dat je in een tent prima slaapt!!!