Dag 7: Een lang dagje in de bus - Reisverslag uit Petra, Jordanië van Richard en Dennis - WaarBenJij.nu Dag 7: Een lang dagje in de bus - Reisverslag uit Petra, Jordanië van Richard en Dennis - WaarBenJij.nu

Dag 7: Een lang dagje in de bus

26 April 2019 | Jordanië, Petra

We hebben heerlijk geslapen en geen eens de minaretten van de moskee gehoord vannacht. Ik werd wakker van de wekker en dat is de eerste keer deze vakantie. Na de ochtendrituelen maar weer eens ontbijten en dit maal met brood en dat smaakte erg lekker. Ook de kaas was heel lekker dus prima ontbeten. Rond de klok van 8 uur vertrekken we richting Petra. Eerst was er nog wat commotie want 2 hebben hun sleutel niet ingeleverd terwijl iedereen dat had gedaan. Vreemd….We gaan op pad en onze eerste stop is bij mount Nebo. Dit is een berg waar Mozes uitkeek over het beloofde land nadat hij zijn volk 40 jaar lang had begeleid door de woestijn. Het schijnt ook dat Mozes op 120 jarige leeftijd is overleden en dat hij op de berg ligt begraven maar niemand weet waar precies . Op deze berg staat een gedenksteen en een standbeeld met veel symboliek. Het mooiste hieraan vond ik de vele verschillende gezichten. Tevens is deze berg ook een uitkijkpunt en kun je de steden Amman en Jeruzalem zien liggen. Ik heb dan wel goede ogen maar Jeruzalem was toch moeilijk te ontdekken. De dode zee was makkelijker. Na in de verte getuurd te hebben gingen we het bijbehorend kerkje binnen. De blikvanger was toch echt de mozaïeken vloer waarbij het stukje met allerlei verschillende dierenfiguren er toch echt uit sprong. Na deze stop rijden we verder naar Massaba voor de schitterende vloermozaïek van een van de eerste gedetailleerde landkaarten en dan ook nog eens in mozaïek vorm. De kaart bevat de heilige plaatsen zoals Jeruzalem, de Sinaiwoestijn, Bethlemen, de dode zee, de Jordaan etc. Onze Arabische gids sprak niet over Israël maar over Palestina . Wij mochten het wel noemen zoals we wilden. De mozaïeken vloer was erg mooi. Na deze stop reden we een stukje over de Kings highway met schitterende vergezichten en veel bochten in de weg. We maken op een gegeven moment een fotostop en kunnen mooi de canon inkijken. Na deze fotostop was het tijd voor de lunch en wederom een buffet. We twijfelden nog of we mee zouden eten en ach waarom ook niet…Het lekkerste was de rijst met kruiden en groenten. Na de lunch bezoeken we nog het kruisvaarders kasteel Kerak en dit heeft dienst gedaan tot 1919 voor militaire doeleinden. Wel was het kasteel al grotendeels vernietigd helaas. Na een boeiende toer van onze gids rijden we verder naar Petra. Dit was best nog wel een behoorlijk stukje dus nog even een koffiestop onderweg en tegen half acht zijn we in ons hotel in Petra. We zijn met zijn 2en nog even naar de ingang gelopen en das maar 2 minuten van het hotel en daarna zijn we een hapje gaan eten. Rich een cheeseburger en ik soep met brood. Tegen 10 uur zijn we gaan slapen want morgen willen we al om 6 uur in Petra zijn.