dag 4: Via de schitterende Badlands naar Mount Rus - Reisverslag uit Custer, Verenigde Staten van Richard en Dennis - WaarBenJij.nu dag 4: Via de schitterende Badlands naar Mount Rus - Reisverslag uit Custer, Verenigde Staten van Richard en Dennis - WaarBenJij.nu

dag 4: Via de schitterende Badlands naar Mount Rus

24 Juli 2017 | Verenigde Staten, Custer

Vannacht wederom weer om half 5 wakker maar daarna toch doorgeslapen tot half 7… er zit progressie in. Na het douchen werden we om half 8 verwacht voor het ontbijt. Er was van alles te krijgen van aardappelkoekjes tot scrambled eggs , van yoghurt tot worstjes en van koffie tot smoothies. Het smaakte ons erg goed en daarna vertrokken we wederom naar het Badlands nationaal park maar nu voor het andere gedeelte met voornamelijk veel uitzichtpunten. Eerst deden we de Fossil exhibit trail, nou trail mag je het eigenlijk niet noemen maar het was meer een klein rondje. Hier zag je fossielen van dieren die daar miljoenen jaren hebben geleefd……. Sommigen zijn verplaatst en anderen uitgestorven. Het was ook leuk om een kaart van Amerika te zien van miljoenen jaren geleden waarin Amerika gewoon uit 2 delen bestond en die in het midden gescheiden werd door een zee… Deze zee is inmiddels opgedroogd en heeft mede de Badlands veroorzaakt. Achtereenvolgens bekeken we de volgende uitzichtpunten: White river valley, Panorama point, Burn basis overlook, Homestead overlook, Conata overlook, Yellow mountain overlook, Ancient hunters overlook en Pinnacles overlook. Het waren stuk voor stuk geweldige uitzichtpunten en het mooie is dat de rotsen vaak ook anders van kleur zijn wat het geheel toch weer een ander effect geeft. Na deze uitzichtpunten reden we de onverharde Sagecreek rim road op waar we na 5 mile belanden in Prairie dog town…… Overal waar je maar kijken kon zag je deze beestjes. Echt fantastisch om te zien……….. Via een afslag reden we het park weer uit en gingen we richting het plaatsje Wall. Dit dorpje is bekend vanwege de Wall drug store. Hier konden de mensen vroeger gratis ijswater krijgen en koffie voor 5 dollarcent. Het ijswater is nog steeds gratis maar die koffie allang niet meer 5 cent……… Het is nu echt een mega grote winkel met binnen allemaal kleine winkeltjes… Het is erg toeristisch maar wel even leuk om hier rond te wandelen. Aan de overkant zijn we in een winkel/ koffiebar nog een smoothie en een frappe Mokka wezen drinken en vervolgens zetten we koers richting Rapid City. Dit is t.o.v. de andere dorpen toch wel een stad die vooral bekend staat om zijn bronzen beelden van de Amerikaanse presidenten. We hebben er een paar op de foto gezet maar Obama konden we niet vinden en die van Trump is nog in de maak denken wij. Na deze wandeling hebben wij toch wel trek gekregen en stappen we een Pitapit binnen. Hier verkopen ze pita’s. Ik had een pita souvlaki chicken en Rich een pita prime rib…. Ze smaakten echt overheerlijk….. Hopelijk komen we deze keten nog een keer tegen, als het al een keten is. Na deze lunch stellen we de tom tom in naar Chapell in the hills. Dit is een Noorse staafkerk. Grappig om dit tegen te komen aan de andere kant van de wereld. We hebben nog wat tijd over en het is schitterend weer dus zetten we koers richting Mount Rushmore. We zitten in de Black hills en het schijnt dat het weer hier zo kan omslaan. Bij de entree aangekomen kochten we een parkeerkaart voor 10 dollar die overigens het hele jaar geldig is. We waren geen militairen want anders hadden we nog korting kunnen krijgen. Via een promenade van vlaggen van de Amerikaanse staten lopen we naar het beeldhouwwerk in de rots…… Het is schitterend om te zien en hoe langer je er naar kijkt hoe meer details er gaan opvallen. Het beeld bevat van links naar rechts de volgende presidenten: George Washington, Thomas Jefferson, Theodore Roosenveld en Abraham Lincoln. Het museum is ook erg interessant en geeft ons weer een hoop informatie….. De bouw duurde 14 jaar ( van 1927 tot 1941) maar ze dachten er 5 jaar over te doen en dat de kosten 500.00 dollar waren. Het werden er 14 en het kostte miljoenen dollars. Na het museumbezoek was het tijd voor de souvenirshop waar wij wederom een sneeuwbol hebben gekocht en tijd voor een ijsje…… Nou best wel een mega groot ijsje… Na een kwart dacht ik al dit krijg ik nooit op………… Maar toch was hij zo weer leeg……Tja ach we zijn op vakantie. Na dit indrukwekkende bezoek rijden we naar onze cottage in Hill City…. Ook weer een heerlijke plek waar ik nu buiten lekker mijn reisverslag zit bij te werken. Rond een uurtje of 7 zijn we naar het dorpje Hill city gereden om daar boodschappen in te slaan voor het ontbijt van morgen en om lekker uit eten te gaan. De keuze viel op een gril restaurant en daar hebben we allebei een heerlijke steak gegeten. Het dorpje zelf hebben we ook verkend maar daar waren we snel mee klaar. Het is een kleine maar wel gezellige straat met restaurantjes en winkeltjes. Rond de klok van 9en waren we weer in onze cottage en om half 11 vielen onze oogjes alweer dicht.