Terug in de tijd in Paraty - Reisverslag uit Parati, Brazilië van Richard en Dennis - WaarBenJij.nu Terug in de tijd in Paraty - Reisverslag uit Parati, Brazilië van Richard en Dennis - WaarBenJij.nu

Terug in de tijd in Paraty

20 Juli 2016 | Brazilië, Parati

Hee wat is dat voor piepend geluid in de verte. Pfff dat is de wekker en dat wil dus zeggen dat wij uit ons bedje moeten springen want over anderhalf uur worden we opgehaald met een taxi.....Na ons opgefrist te hebben, het ontbijt te hebben genuttigd waren wij weer op de kamer........Tringggggg....de telefoon rinkelt en het blijkt dat onze chauffeur al gearriveerd is....Snel nog een laatste kamercheck en daar gingen we met de taxi naar Paraty......Het duurde ongeveer 3 kwartier voordat wij de stad Rio uitwaren....pfff je zal dit maar elke dag hebben.... We reden eindelijk op de snelweg en ik dacht laat ik toch maar eens aan de chauffeur vragen of de aankomsttijd op zijn telefoon kloppend is....Mocht dit het geval zijn dan zitten we mogelijk in de verkeerde taxi.....Zijn aankomsttijd was half acht's avonds terwijl het normaal gesproken vier uur is naar Paraty......Nee de tijd klopt niet...Zo dat zit een stukje lekkerder....We reden langs favelas, door groenige gebieden en langs de kustlijn naar het koloniale Paraty. Onderweg nog wel even snel een koffiestop en voor ongeveer 1 euro heb je twee kopjes koffie. Aangekomen in Paraty zijn we het fantastische oude centrum gaan verkennen. Je moet wel goed uitkijken voor de keien want echt lekker loopt het niet.....Je gaat echt zo'n 400 jaar terug in de tijd....Paraty was vroeger een havenstad die goud vervoerde naar Portugal en vanuit Portugal werden de keien meegenomen die werden gebruikt voor de aanleg van de straten. Piraten kregen dit ook door en daarom werd er uitgeweken naar Rio...Hierdoor is het dorpje in vergetelheid geraakt en daardoor zo goed bewaard gebleven. Ook werden er vroeger slaven verhandeld en staan er vier kerken in het dorp. 1 voor de slaven, 1 voor de kinderen van de slaven, 1 voor het gewone volk en natuurlijk ook 1 voor de elite....Wij gingen lekker lopend door de straatjes maar we moesten wel oppassen voor natte voeten. Door het tij en door de regenval van vandaag zijn sommige straatjes ondergelopen. Dit is zo aangelegd dat ontlasting en ander vuil zo werd weggespoeld.Er is echt over nagedacht.... Tijdens het wandelen zien we een vrouw met een karretje vol lekkere gebakjes....mmm toch masr 2 proberen en ze smaakten best lekker alleen voor mij een tikkeltje te zoet... Na het wandelen zijn we op het centrale plein lekker op een terrasje gaan zitten en doen wij ons te goed aan een caphrina, vleespasteitjes en dunne aardappelschijfjes met knoflook....Het smaakte overheerlijk.....Op het plein stonden ook allemaal bomen die de aantrekkingskracht hebben voor veel vogels of zou dat toch komen door het bakje fruit wat er onder hangt..we zien knalgele en blauwe vogeltjes. Ook zien we nog kleine groene kanaries...
Na het verkennen van het dorpje zijn we lekker gaan relaxen op onze kamer....Aan het zwembad was het helaas te koud.....Ook heb ik nog even het reisverslag bijgewerkt en tegen een uurtje of half acht zijn wij het dorp ingelopen om lekker te gaan eten bij Thai Brazil....Mmm de groene curry smaakte erg goed.....Na nog wat geslenterd te hebben door de straatjes en wat souvenirwinkeltjes te hebben bekeken vonden wij het wel weer welletjes. De weersvoorspelling van vandaag was regen maar gelukkig viel er alleen onderweg 2 buitjes.....Ach de bewolking heeft ook positieve kanten....We kunnen veel ondernemen en weinig muggen en andere rare insecten.......