Op bezoek in een favela.... - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van Richard en Dennis - WaarBenJij.nu Op bezoek in een favela.... - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van Richard en Dennis - WaarBenJij.nu

Op bezoek in een favela....

18 Juli 2016 | Brazilië, Rio de Janeiro

Voor vandaag hadden wij via het Internet een toer geboekt voor een bezoek aan de favela Rochina...Vandaag waren we al iets later wakker namelijk om half 7. Na de gebruikelijke ochtendrituelen zijn we lekker gaan ontbijten in ons hotel....Vandaag ontdekte ik het half verscholen tostiapparaat en heb ik heerlijke tosti's gemaak met als toetje zalig vers fruit. Welke ontdekking zou ik morgen gaan doen? Na het ontbijt zijn we op zoek gegaan naar een pinautomaat en vonden een ATM bij de apotheker.....Als hij maar geld uitspuugt want dat hebben wij wel weer nodig....Ook deze keer luk het weer en tegen kwart voor tien lopen wij naar het metrostation waar wij om tien uur Carlos zullen ontmoeten voor de toer door de favela. Carlos hebben wij snel gevonden en moesten we alleen nog wachten op Frasesca die zich ook al vrij vlot melt. Uiteindelijk gaan we met zijn vieren onderweg naar Rochina.. Carlos wil ons het echte leven van een local laten ervaren en dus nemen wij de stadsbus naar Rochina. De bussen lijken erg op de bussen die wij kennen alleen rijden de chauffeurs hier als gekken als zij daar de kans voor krijgen want het staat op deze maandagmorgen vaak erg vast. We doen er met de bus totaal 1 uur over maar dan stonden we ook in de hoofdstraat van de favela. In de bus kletste onze gids de oren van onze hoofd en tijdens de toer gaf hij ons ook een hoop informatie. Er wonen veel mensen hutje mutje op elkaar en ook in nauwe steegjes die geen eens een adres hebben. De rekeningen die ze krijgen toegestuurd worden naar een winkeltje gebracht waar ze hun post kunnen uitzoeken.....
We bekijken twee geweldige uitzichtpunten, verwonderen wij ons over alle elektriciteitskabels die overal door de favela hangen, zien we de motortaxi's die mensen vervoeren naar de hogere gelegen delen, bewonderen we veel kunst en genieten we van de mensen die hier leven. De mensen zijn erg vriendelijk. We hebben ons geen moment onveilig gevoeld... De gids heeft ons een echt kijkje gegeven in het dagelijks leven en aan het einde van de toer nam hij ons mee naar Zezhino zijn baas. Deze man is in zijn kleine woning een dj school begonnen. Zezinho verricht veel goede daden voor de favela en ik voelde me net Carolien Tensen die op reportage ging voor de postcode loterij. Zezhino woont alleen in een klein appartementje met 4 katten die er overigens erg goed uitzien. Hij heeft ze gevonden in de favela als zwerfkatten en zorgt nu erg goed voor ze.... Nu is hij een Dj school in zijn woninkje begonnen voor mensen die het vak van dj willen leren. Hij wil daarvoor w erl graag een eigen ruimte voor hebben, ook deels om zijn woning weer voor zichzelf te hebben, maar daar is veel geld voor nodig en met deze toers legt hij wat geld weg om zo te gaan sparen.....Na zijn verhaal zijn we met zijn allen gaan eten bij een kilorestaurant waar we heerlijk wat kleins hebben gegeten want echt trek hadden we nog niet. Das het voordeel van zo'n restaurant. Je betaalt wat je wilt hebben. Na afloop nog een kopje koffie en die werd gratis geserveerd net zoals in de meeste restaurants. Nadat we afscheid van elkaar hadden genomen bracht Carlos ons naar een bushalte zodat we weer veilig in ons hotel belanden.Op onze hotelkamer lekker even relaxen en mijn reisverslag bijgewerkt en toen de klok 8 uur sloeg zijn we op zoek gegaan naar een restaurantje. De keuze viel op een Italiaan en deelden wij een grote Portugese pizza. Het valt ons op dat in elke eetgelegenheid van restaurant tot ontbijzaal wel 1 of meerdere tv's aanstaan. Meestal staan ze op voetbal of het nieuws....Zo is er weer een dag voorbij gevlogen....