We zijn in Dali - Reisverslag uit Dali, China van Richard en Dennis - WaarBenJij.nu We zijn in Dali - Reisverslag uit Dali, China van Richard en Dennis - WaarBenJij.nu

We zijn in Dali

16 Juli 2013 | China, Dali

Vandaag weer een reisdagje. Rond tien over half 8 stond er alweer een chauffeur voor ons klaar om ons naar het busstation van Lijiang. Toen we onze koffers naar de auto liepen kwamen wij nog langs een bassischool. De kinderen waren daar net op weg naar toe met schattige Chinese rugzakjes op hun rug. Wat ons wel opviel was dat geen enkel kind een uniform droeg. Dit hadden we eigenlijk wel verwacht. Wat wel apart was om te zien was dat sommige kinderen met hun moeder nog ergens gingen ontbijten op straat. Tegen 8en waren we bij het station en half 9 vertrok de bus. Voor ons zat er een Chinees vrouwtje die een aardig woordje Engels sprak. Dit heeft ze geleerd toen ze nog in signapore woonde. We hebben gezellig een tijdje gekletst en ze is erg behulpzaam geweest. Tijdens de rit werd er een film vertoond maar ik vond het landschap en mijn boek veel interessanter om te zien. We reden door de bergen, langs kleine dorpjes en veel mais en rijstvelden. Tegen kwart voor 12 waren we in Dali. Daar stond er alweer keurig iemand ons op te wachtenen tegen 12en waren we in ons hotel. Na even geluncht te hebben zijn we op zoek gegaan naar buslijn 19. Ondanks vele vragen en gebrekkige antwoorden kwamen wij er niet uit dus hebben we maar weer een taxi aangehouden die ons vervolgens naar de drie pagodes heeft gebracht. Deze pagodes zijn het visitekaartje van Dali maar de tempels die erachter liggen vonden we veel indrukwekkender. Het was een behoorlijke klim naar boven en na elke tempel dachten we dit was het dan, maar er kwam weer een nieuwe tevoorschijn. In de tempels stonden grote gouden boeda's en andere goden. Aangekomen bij de 8ste tempel was er bidritueel van de monniken. We kwamen net te laat aan om de ceremonie mee te maken. In deze tempel stonden mega grote beelden en wij waren in de veronderstelling dat dit de laatste tempel was. Wecwaren inmiddels ook al zo'n 100 meter omhoog gegaan. Vanaf dit punt hadden we ook een verschrikkelijk mooi uitzicht over het meer. Toen we eenmaal weer beneden waren kwamen we erachter dat er nog een tempel was. We hadden geen zin meer om de klim nog een keertje te maken. We zijn met een illegale taxi teruggegaan naar ons hotel om even te relaxen en bij te komen van de warmte. Tegen half zijn we het oude centrum van Dali ingelopen. Hier zijn ook veel winkeltjes maar het oogt minder toeristisch. Dit komt ook doordat hier geen enkele Amerikaanse keten te vinden is. We zijn een gezellig restaurantje binnen gelopen en namen een lekkere mie schotel met kip en groente. Ook dronken we ons eerste biertje van de vakantie. Toen ik moest afrekenen schrok ik wel, 70 yuan. Das omgerekend nog geen 10 euro. Na het eten nog even rondgeslenterd door old town en daarna weer lekker teruggelopen naar ons hotel.